Grigoriada Stroe, directorul de resurse umane al Ubisoft România: În industria jocurilor video, cei care fac recrutările devin head-hunteri

Știrea a fost publicată luni, 12 noiembrie 2012, 01:38 în categoria

Grigoriada Stroe, directorul de resurse umane al Ubisoft România: În industria jocurilor video, cei care fac recrutările devin head-hunteri Numărul de absolvenți ieșiți de pe băncile facultăților cu profil IT ar putea acoperi cererea de specialiști din industria video, însă nivelul de pregătire al acestora nu poate satisface cerințele unui job, pentru că școlile din România nu au o curriculă adaptată în acest sens, este de părere Grigoriada Stroe, directorul de resurse umane al producătorului de jocuri video Ubisoft România.

"În momentul de față nu este ușor să recrutezi, mai ales în această industrie, dar întotdeauna procesul de selecție a fost o provocare. Dacă nivelul de junior este mai ușor de asigurat prin parteneriate cu universități sau internshipuri, pentru cel intermediar și cel senior recrutarea devine mult mai complexă, trebuie să analizăm atent piața și să facem față unei concurențe serioase. Chiar și așa, intâmpinăm adesea dificultăți, pentru că noi căutăm în cele mai multe cazuri experiență în industria jocurilor video, pe langă programare, artă sau design. Iar poll-ul de candidați potriviți pentru un astfel de job se restrânge și mai mult", explică Gri­goriada Stroe, care conduce de aproape doi ani politicile de HR ale celor peste 900 de angajați din cadrul Ubisoft România. Ea spune că, pentru a selecta cei mai buni candidați activi pe piața muncii, echipa de recrutare a companiei și-a creat propria bază de date și încearcă să atragă noi angajați prin brand-ul companiei, beneficiile extrasalariale sau titlul jocurilor la care ar putea să lucreze, asemeni unei firme de head-hunting.

"Trebuie să acționăm ca o companie de executive search, pentru că nu avem altă șansă de a identifica și convinge candidații potriviți pentru pozițiile de seniorat să ni se alăture. În anii trecuți, schimbările de job erau frecvente și mulți specialiști reușeau să treacă mai repede de la o companie la alta. Acum, nu îi convingem foarte ușor, mai ales dacă pleacă tot dintr-o com­panie de IT, unde pachetul oferit, bene­ficiile și mediul de lucru sunt competitive. Trebuie să le oferim provocări la alt nivel, ceea ce include stabilitate, un brand cu care să fie mândri că s-au asociat și un climat intern care să îi stimuleze", spune directorul de HR.

Salariul unui programator junior din industria jocurilor video variază între 600 și 700 de euro net pe lună, în timp ce un specialist cu experiență de peste trei ani în domeniu câștigă în medie între 1.500 și 2.000 de euro net pe lună, potrivit datelor din piață.

Da, în testare ne jucăm, dar nu-i de "joacă"

Deși pe plan local există încă preconcepția conform căreia firmele de dezvoltare de jocuri video sunt locuri în care angajații își "pierd vremea" jucându-se, Grigoriada Stroe preci­zează că munca unui game tester nu se rezumă numai la a încerca cele mai noi produse din această industrie, ci implică testarea calității jo­cu­rilor, care presupune rigoare, orientare către detalii, organizare sau chiar capacitatea de analiză pentru a face rapoarte. În prezent, în cadrul departamentului de testare din Ubisoft România se regăsesc peste 55% din numărul total de angajați, adică mai mult de 500 de tineri cu o vârstă medie de 25 de ani.

"Da, în testare se joacă prin testarea jocurilor produse de noi, dar nu ne «jucăm». Deși nu cerem experiență profesională, candi­dații trebuie să știe limba engleză, să fie auto­didacți și să aibă capacitate analitică, dar și de planificare", explică Stroe, care mai precizează că departamentul de testare este de fapt o "trambulină" pentru tinerii care vor să devină lideri. De altfel, compania derulează programe de training intern sau "share time", dedicat game tester-ilor, în care angajații cu experiență într-un anumit domeniu îi învață pe tineri ceea ce presupune un job din producție, sector pentru care există cerere mare din partea Ubisoft, având în vedere că subsidiara din România este al doilea cel mai mare "studiou" de producție-testare din lume al Ubisoft. Anul acesta, în cadrul programului de tip "share time" au participat 185 de tineri din departa­mentul de testare.

Pe plan local, Ubisoft are aproape 200 de angajați în departamentul de producție a jocurilor video și peste 150 de persoane care lucrează în departamentul de IT al grupului care numără peste 6.000 de angajați la nivel global.

Angajații din industria jocurilor "fug" de abordări corporatiste și limbaj de lemn

Concursuri de tip "Ești asasin!", sarcini de serviciu denumite "Achievement unlocked" (n.red. - misiune îndeplinită), sală de sport, concursuri de fotografie sau sculptat în dolveac, training-uri tehnice și de leadership sau reduceri la ședințe de masaj și cantină sunt doar câteva dintre acțiunile menite să satisfacă nevoia de "nou" și să crească nivelul de motivare al angajaților din cadrul Ubisoft.

"Pentru mine, provocarea constantă este să pun în practică o politică de resurse umane creativă, care să motiveze oamenii din această industrie, diferită față de clasica industrie IT. Suntem o companie tânără, unde media de vârstă este undeva la 25 de ani. În consecință, gândim inițiativele și programele cât mai creativ și «out of the box», fie că sunt orientate pe dezvoltare, creșterea performanței, oferirea de beneficii sau inițiative care să asigure un mediu flexibil și plăcut, în așa fel încât colegii să vină la job cu plăcere. Tinerii de aici nu se simt con­for­tabil cu un mediu corporatist și restricțiile impuse de acesta", explică Gri­goriada Stroe, care mai precizează că odată ajunsă în companie a fost nevoită să își "uite" costumele în dulap și să se prezinte la serviciu în blugi pentru a se adapta mediului.

În ceea ce privește pregătirea tinerilor pentru pozițiile de management din cadrul com­paniei, departamentul de resurse umane a pus bazele unei "academii" interne de leader­ship pe trei niveluri - de bază (pentru liderii care își încep cariera sau pentru tinerii care au acest potențial), avansat (dedicat liderilor cu cel puțin doi ani de experiență și care au mai beneficiat de traininguri) și nivelul "executive", menit top managementului (for­mat din 12 persoane). La nivel de subsidiară, echipa de management numără 180 de angajați.

În același timp, compania mai oferă angajaților și training-uri pentru competențe de tip soft-skills, în comunicare, self leadership sau prezentare, furnizate de cele mai multe ori de traineri externi. Pentru training-urile tehnice însă Ubisoft se bazează pe cei 20 de oameni pregătiți în game design, programare sau chiar matematică avansată.

"Lucrăm foarte mult în colaborare cu alte «studiouri» Ubisoft și angajații trebuie să fie pregătiți să lucreze în echipă, să aibă com­petențe de comunicare pentru a avea succes în cadrul proiectelor la care lucrează. Dincolo de expertiza tehnică, partea de soft skills este la fel de importantă, pentru că oa­menii din IT sau din industria jocurilor video nu sunt doar experți tehnici ce lucrează indi­vidual", mai precizează directorul de resurse umane.

Potrivit ei, aproape 80% din angajații companiei sunt bărbați și într-o pondere similară cei din departamentul de producție sunt absolvenți ai studiilor superioare de automatică și calculatoare.

În IT candidații nu știu să se vândă

Sunt pasionați, dar nu sunt atenți când completează un CV, sunt talentați, însă nu foarte comunicativi, sunt buni tehnicieni, dar nu știu să se vândă, acestea par a fi greșelile principale pe care le fac candidații atunci când se duc la un interviu de angajare, este de părere Grigoriada Stroe.

"În IT oamenii nu se preocupă de «vânzarea» lor, mai ales atunci când trimit un CV sau îl completează. Nu spun ce știu să facă, ce experiență au și nici nu încearcă să convingă angajatorul că ei sunt acele persoane de are nevoie. Cred că ce ține de prezentarea propriei persoane și a rezultatelor are nevoie de îmbunătățiri substanțale pentru a le face viața mai ușoară în cadrul unui interviu", explică ea.

În același timp, aceasta mai precizează și că mitul potrivit căruia angajatorii din IT nu reușesc să țină candidații bine pregătiți în țară începe să fie demontat.

"Foarte multe companii din străinătate vin și își dezvoltă sedii aici, pentru că găsesc calitate și experiență, care de multe ori le depășesc pe cele din afară. În România avem acele pârghii precum proiecte internaționale, branduri, pachete de beneficii, care să ne ajute să îi menținem aici. Chiar și leadership-ul din companiile de pe plan local ocupat anterior de expați începe să fie înlocuit de români, iar principiile de management sunt universal valabile ", adaugă Stroe.Ê

Ubisoft România este prezentă atât în București (unde este și sediul central), dar și în Craiova (printr-o echipă de peste 40 de oameni) și se află pe locul doi în topul sediilor Ubisoft cu cei mai mulți angajați, după cel din Montreal, Canada.

Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de puțin peste 20 de milioane de euro, iar printre cei mai cunoscuți competitor ai săi se numără Gameloft și Electronic Arts (EA Games).



Sursa:
Ziarul Financiar

Autor:
Corina Mirea

0 comments :

Trimiteți un comentariu