Cu fabulosul său debut pe bursa de la Varșovia, platforma de comerț electronic Allegro a reușit să detroneze de pe primul loc în topul companiilor poloneze listate CD Projekt, un producător de jocuri electronice. Acest lucru înseamnă că bursa de acțiuni poloneză este dominată nu de coloși industriali, nu de giganți financiari, ci de grupuri de tehnologie.
În timp ce epoca internetului face normal în aproape întreaga lume ca o companie de comerț online să ajungă în topul preferințelor investitorilor, ocuparea unei poziții dominante de către un producător de jocuri video este o particularitate a Poloniei. Iar acest lucru reflectă un boom fără precedent în Europa de Est al industriei gamingului din Polonia. Sectorul valorează aproape 500 de milioane de euro, potrivit unui raport al Agenției Poloneze pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului. Cea mai mare economie est-europeană are 440 de studiouri de jocuri video, iar la sfârșitul anului trecut a avut 9.710 de angajați în domeniul dezvoltării de jocuri (10% dintre aceștia lucrează pentru CD Projekt Red).
De asemenea, raportul arată că piața de profil a crescut cu 32% doar între 2018 și 2019, o bună parte din ea fiind reprezentată de CD Projekt Red, creatoarea seriei de jocuri de succes The Witcher, lansată în 2007. The Witcher 3 s-a vândut în șase milioane de copii în 2019, iar seria stă la baza unui serial de televiziune cu același nume care a umplut rapid golul lăsat de The Games of Thrones. Dezvoltătorii polonezi de jocuri se bazează mai ales pe exportarea produselor lor, 96% din veniturile totale fiind generate pe piețe externe.
O analiză a băncii PKO BP a găsit că Polonia este al patrulea cel mai mare exportator de jocuri video la nivel mondial.
Raportul Agenției pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului atrage atenția că CD Projekt Red nu este singurul studio de jocuri de succes din Polonia. Nume precum Techland, care a produs Dying Light, 11 bit studios, care a lansat This War of Mine și Frostpunk, sau Huuuge Games și Ten Square Games, creatori de jocuri pentru smartphone-uri, contribuie și ele la dezvoltarea industriei gamingului. Un număr de 43 de studiouri sunt listate pe bursa de acțiuni de la Varșovia. Împreună, toate studiourile de jocuri poloneze lansează circa 480 de jocuri anual. Sectorul încă nu s-a maturizat, peste 120 de studiouri închizându-se între 2017 și 2020. Însă în același timp au apărut alte 160.
Despre dezvoltarea industriei gamingului din Polonia scrie pe larg Reuters, care arată cum Polonia s-a transformat pe tăcute într-un important exportator de jocuri video mulțumită costurilor scăzute cu forța de muncă, tinerilor educați și unei tradiții înfloritoare a jocurilor înrădăcinată în era comunistă.
După ce succesul The Witcher al CD Projekt a pus țara pe harta industriei de profil, investitorii străini caută cu entuziasm creatori de jocuri promițători pe o piață în creștere rapidă.
„Oamenii încep să afle de Polonia“, spune Borys Musielak, partener fondator la firma de venture capital americano-poloneză SMOK Ventures, care este în discuții cu doi investitori asiatici pentru finanțarea companiilor locale de jocuri, iar în ianuarie a făcut prima investiție de acest gen alături de un partener finlandez. „Au fost interesați până acum mai ales angel investors și unele fonduri de capital privat, dar acum grupurile globale de capital de risc cercetează regiunea.“
PwC estimează că piața jocurilor video și sporturilor conexe va urca la aproape 720 de milioane de euro în 2023. Succesul lumii medievale fantastice create de CD Projekt în The Witcher a fost un factor cheie al boom-ului acestui sector. Bazat pe o serie de cărți poloneze îndrăgite de public, jocul, în toate seriile sale, s-a vândut în peste 40 de milioane de exemplare în întreaga lume.
Lansarea programată pentru sfârșitul acestui an a jocului de aventură futurist „Cyberpunk 2077“, creat tot de CD Projekt, va atrage probabil și mai mult atenția asupra unui sector cu opt companii listate pe piața principală a bursei poloneze între 2015 și 2019. Pe piața NewConnect - secțiunea pentru companii mai mici - în aceeași perioadă au debutat 21 de dezvoltatori.
„Multe dintre aceste companii au ales bursa pentru a se finanța deoarece nu existau prea multe modalități de a atrage capital“, a explicat Mariusz Gasiewski, șeful diviziei de jocuri și aplicații mobile a Google Polonia. „Acum devine mai ușor să te finanțezi, pe măsură ce interesul din străinătate se mărește.“ Valoarea combinată a companiilor de jocuri listate a crescut cu 82%, la peste 32 de miliarde de zloți (7 miliarde euro) anul trecut.
CD Projekt - al cărei sediu oferă avantaje demne de Silicon Valley, cum ar fi o sală de sport, un studio de film și birouri în plan deschis - a transformat dragostea polonezilor pentru jocurile video într-un brand global. „Am lucrat intens la a aduce CD Projekt în atenția investitorilor străini“, a declarat pentru Reuters președintele companiei și unul dintre fondatorii săi, Adam Kicinski. „Ne întâlnim cu fonduri de investiții din întreaga lume, concentrându-ne pe piețele occidentale, în special pe Statele Unite.“
Rundele de finanțare mai mari și accesul la investitorii internaționali mai facil vor ajuta companiile poloneze să concureze cu liderii industriei din țări precum China, Japonia și SUA.
„Datorită cunoștințelor lor și a bugetelor adecvate, investitorii străini ajută companiile respective să urce de la stadiul în care creează jocuri foarte bune până în cel mai înalt vârf“, a spus Stanislaw Just, fost membru al consiliului de administrație al Asociației Jocurilor Poloneze, care și-a lansat recent propria companie.
Flying Wild Hog, un dezvoltator mai mic cunoscut pentru seria Shadow Warrior, a fost achiziționat de Supernova Capital cu sediul în Londra în 2019, în timp ce Artificer, care la începutul anului lucra la jocul său de debut, a fost cumpărat de Good Shepherd Entertainment din Olanda.
Dragostea Poloniei pentru jocurile video își are rădăcinile în era comunistă, când studenții mergeau în piețele stradale pentru a face schimb de jocuri piratate, construind astfel rețele și o comunitate înfloritoare.
„Pentru generația anterioară, Rock&Roll;“ul a fost un bilet pentru lumea la care am visat cu toții, apoi au venit jocurile și am jucat cu toții pentru a simți ceea ce se întâmpla în Occident“, a spus Grzegorz Miechowski, președintele 11 bit studios, al cărui joc „Frostpunk“ descrie o Anglie distopică din secolul al XIX-lea.
Aproape jumătate din cei 38 de milioane de locuitori ai Poloniei spun ca sunt sau au fost jucători. Țara găzduiește un festival internațional de jocuri video popular, precum și unul dintre cele mai mari evenimente sportive dedicate jocurilor video din lume, Intel Extreme Masters, care anul trecut a atras un număr record de 232 de milioane de telespectatori. Miechowski a subliniat importanța sistemul educațional al Poloniei, care livrează absolvenții în domeniul informaticii dornici să lucreze la dezvoltarea jocurilor.
Guvernul n-a rămas nepăsător, distribuind aproximativ 300 de milioane de zloți (67 milioane euro) printr-un program finanțat de Uniunea Europeană pentru a ajuta dezvoltatorii aflați în stadiu incipient să decoleze cu propriile proiecte. Criza creată de pandemia de COVID-19 ar putea accelera dezvoltarea industriei gamingului din Polonia. Astfel, Drago Entertainment este una din comaniile care intenționează să se listeze pe piața New Connect în viitorul apropiat. CEO-ul Joanna Tynor crede că pandemia, cu restricțiile ei, a împins mai mulți oameni spre jocurile video, iar jucătorilor veterani le-a oferit oportunitatea să creeze o comunitate a gamerilor mai închegată. La fel de optimiști sunt și oficialii bursei poloneze. „Multe companii care de mult timp aveau planuri să emită acțiuni se listează acum datorită cererii adiționale puternice pentru active profitabile din partea investitorilor individuali“, spune Piotr Borowski, membru al consiliului de management al bursei de la Varșovia.
Un dezvoltator de jocuri care a cules roadele listării pe bursă este SimFabric. Compania a intrat pe piața New Connect în luna aprilie și acum se află în proces de transfer pe piața principală datorită succesului de care s-a bucurat până acum, scrie The First News.
„Debutul de pe 7 aprilie a fost foarte reușit, valoarea unei acțiuni a crescut cu peste 300%, de la 3,20 zloți la 10,90 zloți (2,4 euro) la sfârșitul primei zile“, a declarat Julia Leszczynska, CEO-ul SimFabric. „Am stabilit un plafon de 16 zloți (3,5 euro) care ar corespunde unei capitalizări de piață de 100 de milioane zloți (22,3 milioane euro), iar acesta ar fi fost un semnal pentru consiliul de administrație să se pregătească să treacă compania pe piața principală a WSE“. Acest prag a fost însă depășit în a doua zi de tranzacționare. Œn trei luni, SimFabric a reușit să atingă prețul istoric de 100 zloți pe acțiune (22,3 euro), ceea ce înseamnă o capitalizare de 625 milioane zloți (139,3 milioane euro). Œn acest fel, SimFabric a ajuns a doua cea mai mare companie de jocuri de pe NewConnect și a 7-a cea mai mare companie de jocuri de pe întreaga bursă în ceea ce privește capitalizarea. „Prin urmare, mai devreme decât era planificat, am început pregătirile pentru o astfel de tranziție și pe 26 iunie 2020 am decis să ne mutăm la etajul principal al WSE. Sperăm că acest proces va fi finalizat până la sfârșitul acestui an.“
Polonia cucerește lumea prin industria gamingului, fiind al patrulea cel mai mare exportator de jocuri video din lume: Cu 440 de studiouri video, creatorii polonezi de jocuri video par de neoprit, iar pandemia le dă și mai multă energie.“Vrăjitorul” este jocul care face furori la nivel internațional
Știrea a fost publicată marți, 13 octombrie 2020, 23:37 în categoria Hi-Tech
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom
)
0 comments :
Trimiteți un comentariu