Cea mai importantă sală de concerte a României ar trebui să poarte numele „Horia Simu & Asociații“, că banii sunt la ei, și nu la George Enescu. Sau la Sorin Oprescu, după noul caz

Știrea a fost publicată duminică, 6 septembrie 2015, 23:38 în categoria

Cea mai importantă sală de concerte a României ar trebui să poarte numele „Horia Simu & Asociaţii“, că banii sunt la ei, şi nu la George Enescu. Sau la Sorin Oprescu, după noul caz Ioan Holender, unul dintre cele mai importante nume din circuitul mondial al muzicii simfonice, părăsește poziția de director artistic al Festivalului „George Enescu“, cu regretul că toate autoritățile politice care au fost la putere, indiferent de nume și funcție (președinte, premier, guvern, primar), nu au reușit să construiască în 25 de ani o sală de concerte demnă de cultura României, deși toți promiteau asta.

Din cauza acestui lucru, spune Holender (18 ani a fost directorul Operei de la Viena), cele mai mari nume și filarmonici din muzica simfonică mondială sunt nevoite să concerteze la București într-o sală mai degrabă bună pentru congrese de partid - „Sala Palatului“ -, decât pentru concerte.

Cât poate să coste o sală de concerte? Cel mult 100 de milioane de euro la prețurile actuale, cu tot cu șpăgile și prețurile umflate pe drum (stadionul „Arena Națională“ a costat 300 de milioane de euro).

Niciun președinte, niciun premier, niciun guvern, niciun ministru al finanțelor și niciun primar al Capitalei nu a găsit 100 de milioane de euro în 25 de ani, cu toate că toți au administrat bugete de zeci de miliarde de euro.

De partea cealaltă, aproape toată lumea a găsit peste noapte 125 de milioane de euro pentru a plăti niște titluri de despăgubire, supraevaluate cu peste 100 de milioane de euro, pentru ca cel care le încasa, Horia Simu, să nu mai fie surmenat și stresat.

Afacerea „Fondul Proprietatea“, adică devalizarea bugetului României cu 4 miliarde de euro, a fost transpartinică, de ea au beneficiat într-un fel sau altul toate partidele mari sau mai mici, împreună cu oamenii din anturajul lor.

Credeți că vreunul dintre cei care au avut puterea politică, decizia administrativă și bugete publice pe mână regretă ca Ioan Holender că România nu are o sală de concerte demnă de cultura ei? Mai degrabă, cei mai mulți dintre ei, plus asociații lor, sunt invidioși pe afacerea făcută de Horia Simu și pentru faptul că nu au luat o felie din tortul de 100 de milioane de euro. Dacă te prinde, faci câțiva ani, scrii o carte, dar rămâi cu banii.

Când vin și aplaudă la Sala Palatului cu antemergător și SPP, niciunul dintre politicieni nu regretă că România nu are o sală în care marile filarmonici ale lumii să se poată auzi mai bine. Probabil că se gândesc la faptul că într-o sală de concerte nu se pot desfășura congrese de partid, deci nu are niciun rost să construiască una.

George Enescu este mort, deci nu mai aduce voturi și nu mai poți să faci bani cu el și nici să împarți câteva sute de mii de euro cu filarmonica din Berlin sau de la Viena (sunt bani prea puțini). Horia Simu era viu, își asuma afacerea titlurilor de despăgubire și putea să împartă banii. Din păcate, asta este drama României.

Dacă sala de concerte, pe care Ioan Holender o așteaptă de peste 15 ani, ar purta numele „Horia Simu & Asociații“, ca un contract de branding, probabil că ar fi avut o șansă mai mare să se construiască. Așa România, la fel ca și cetățenii ei, trebuie să se mulțumească cel puțin pentru încă două ediții ale Festivalului „George Enescu“ (considerat în top trei din Europa) cu Sala Polivalentă, de partid.

Oricum, este remarcabil faptul că Guvernul României susține financiar Festivalul „George Enescu“ și nu a renunțat la el, din cauza efortului financiar mare.

P.S.: Dacă numele Horia Simu nu e bun, atunci poate încercăm cu Sorin Oprescu, că de fapt el trebuia să facă sala de concerte.



Sursa:
Ziarul Financiar

Autor:
Cristian Hostiuc

0 comments :

Trimiteți un comentariu